व्यासपीठ पुणेकरांचे

हा ब्लॉग म्हणजे पुणेकरांचं व्यासपीठ आहे. तुम्हाला पडलेले प्रश्‍न, तुमच्या समस्या सुचलेली उत्तरं, पाहिलेलं चांगलं काही आणि कोणाच्या तरी पाठीवर मारायची थाप... हे सारं तुम्ही इथे "शेअर' करू शकता. पोस्ट, फोटो आणि व्हिडिओ साऱ्यांचंच इथे स्वागत आहे.अट फक्त एकच एखाद्यानं मांडलेल्या समस्येवर, प्रश्‍नावर इतरांनी उत्तरं सुचवायची!

संडे स्पेशल

अवतीभवती घडणारं काही खास...निवडक म्हणजे "ई सकाळ'चं संडे स्पेशल. सरत्या आठवड्यातील चर्चेची घटना आणि मराठी साहित्यात पदार्पण केलेलं नवं कोरं पुस्तक, असे दर आठवड्याला स्पेशल विषय. खास संडे स्पेशलमध्ये.

<>

लक्‍झरी बसेस आणि आपण

शहरातून गर्दीच्या वेळी फिरणाऱ्या खासगी बसमुळे वाहतूक विस्कळित होण्याचे प्रकार बऱ्याचदा घडताना आपण
पाहतो. आपल्याला त्याचा त्रासही होत असतो. असे असले तरी या गाड्या हव्याच आहेत. परगावी जाणाऱ्यांसाठी ती चांगली सोय आहे. मग यावर उपाय काय? लक्‍झरी बसेससाठी वेगळे स्टॉप करता येतील का? गोव्यामध्ये पणजी, मडगाव अशा ठिकाणी बस स्टॅंडच्या बाहेरच खासगी गाड्यांसाठी सोय करण्यात आली आहे. त्यामुळे शहरातील वाहतुकीला त्रास होत नाही, आणि प्रवाशांचीही सोय होते. आपण याबाबत गेली कित्येक महिने फक्त विचारत करत आहोत. आता वेळ आली आहे, ती काहीतरी पावलं उचलण्याची.

8 comments:

  1. Anonymous said...
     

    No heavy vehicles should be allowed except PMT buses. Provide bus stops outside the city area.

  2. Anonymous said...
     

    1> Goa pattern sounds like a good short term solution.
    2> Also another point been raised about timing also need to be considered..
    3> other short term solution is to construct something like BUS DEPOT building's somewhere towards city's relatively "LESS CROWDED AREA" so that they won't remain parked on roads and traffic could be lot more regularised...

    " The actual Long term solution is really to have overbridge on mumbai basis stretching from Deccan to Bhusari end...Baner area and even further is gonna be filled pretty soon and whole of this stretch from bhusari to Nal stop is pretty soon gonna carry a whole lot more traffic...."

  3. Unknown said...
     

    To grab more and more passengers the buses travels alot in city. In my openion the buses for Mumbai should start at Katraj and must take only highway and shoulld not enter on city roads. For the passengers pickup points with necessary pickup vehicals can be made at Sinhgad road jucntion, Warje Malwadi junction, Chandani Chowk and so on till balewadi on highway. This can be made mandetary to Pune mumbai buses of ST also.
    For the buses starting from Station, after station the buses can reach highway via chinchwad or via Aundh.

    For buses comimg from Mumbai and going to Kolhapur and onwards, the ban shoould be imposed on these buses about the entry on city roads.

  4. Anonymous said...
     

    Considering the worsening traffic conditions in Pune, it is appropriate to not allow the luxury buses enter the city - especially in the rush hours. Being a passenger of these buses for past 5 years, I strongly feel that the key problem in moving the luxury bus stops on periphery of the city is the unavailability of local transport. Especially at the odd hours, the only option for a passanger is to travel by Autorikshaws... and the rikshawalas are the unprecidented kings of Pune... I feel they don't work for 'serving' the customers but to 'loot / harrass' them... Also considering the way and the speed at which PMC reacts, moving these luxury bus stops out on periphey is possible only if the private luxury bus transporters themselves make arrangements for local transport of the passangers...it would be an ideal win-win situation

  5. Anonymous said...
     

    I think the Bus stop should be shifted outside the city.May at Katraj.
    Even under ground subway or transport can be utilised.

  6. Anonymous said...
     

    State Transport Service, Has vast experience and they also have ample land.they can modify existing bus depots for allowing other travel company buses to use their platform / gates or stand/gaalaa ; of respective routs and provide them other related facilities and charge them reasonably.

    Also provide pay-parking for two / three and four wheelers and charge them after 30 minutes i.e. first 30 minutes free.

    In today’s competing scenario; one can not derate,The S.T.Service! There is good scope for improvement and future is with State Transport! It is equally good & best as I believe.

    Shrikrishna Bhide

  7. Unknown said...
     

    मी गेली काही वर्षे जपानमधे वास्तव्य करीत आहे.फौजदारी पोलीस व वाहतुक पोलीस अशी विभागणी येथे नाही.तसेच सरकारी तिजोरीवरील ताण कमी करण्यासाठी वाहतूक नियंत्रणाचे कार्य नुकतेच खासगी कंपनीकडे सोपावले आहे.दंडाची पावती मशिनच्या सहाय्याने केली जाते व भरणा कुठल्याही पोस्ट ऑफिस किंवा जनरल स्टो‍अरमधे करता येतो.कळीचा मुद्दा हा आहे कि येथे कायदा तोडल्यानंतर चर्चा करुन किंवा बड्या व्यक्तीची ओळख दाखवून सुटका हो‍ऊ शकत नाही.पोलिसांना दोष देण्या‍आधी नागरीकांनी बेकायदेशीर वर्तन सोडून दिले पाहिजे व जर कायदा तोडलाच तर पोलिसाशी चर्चा न करता रीतसर दंड भरला पाहिजे.एकदा रीतसर दंड भरला की तो चांगलाच लक्षात रहातो. शासनानेही वाहतूक नियंत्रण सेवेचे खाजगीकरण करावे.त्यातुन चांगली सेवा मिळेल असे वाटते.

    प्रशांत परदेशी

  8. Unknown said...
     

    It is very good idea to provide Depot to private bus outside city limit however PMC/PCMT must provide effective transport from that point to main city area .
    Otherwise
    citizen will suffer from both side

Post a Comment